Pohjoisen ominta
Ilman mitään leipomoalan kokemusta Reino Tyykiluoto yhdessä vaimonsa Sirkka-Liisan kanssa perusti leipomon pienelle kylälle, joka on vuosikymmenten aikana kasvanut merkittäväksi keskisuureksi leipomoksi Pohjois-Suomessa. Vuosien varrella kuluttajat ovat kerta toisensa jälkeen puolustaneet ja halunneet ostaa Putaan Pullan herkullisia ja omintakeisia leipiä lähikaupoistaan kilpailijoiden vastustuksesta huolimatta.
Putaan Pulla perustettiin vuonna 1978 Haukiputaan Martinniemen kylälle. Kun paikallinen ompelutehdas Hyvön kudetehdas oli menossa konkurssiin, moni oli jäämässä ilman töitä. Valtaosa työttömäksi jäävistä oli paikallisia naisia ja heidän joukossaan olivat Reino Tyykiluodon vaimo ja anoppi. Reino päätti perustaa leipomon ilman minkäänlaista kokemusta ja tarjota sen kautta töitä paikallisille naisille. Leipomon nimeksi valikoitui Putaan Pulla. Vain vuosi perustamisen jälkeen, vuonna 1979, Reino lopetti työnsä ammattikoulun opettajana, jotta pystyi keskittymään leipomotoimintaan täyspäiväisesti.
Putaan Pullan ensimmäinen työntekijä oli Reinon anoppi Salme Kyröläinen, jonka reseptien mukaan alettiin leipomaan rieskaa. Nämä rieskat tunnetaan Kantteina nykyään ja ne leivotaan yhä Salmen reseptejä mukaillen.
“Ei meillä ollut ammatillisia – eikä yritysjohdollisiakaan valmiuksia – oli vain halu yrittää. Meillä oli silloin onni saada ensimmäiseksi työntekijäksemme entinen maatalon emäntä, anoppini Salme Kyröläinen, joka on täällä tänään kunniavieraana joukossamme. Ryhdyimme hänen opastuksellaan valmistamaan perinteistä ruisleipää ja rieskaa, jotka tietysti paistettiin kiviarinauunissa, ja joissa ei käytetty mitään keinotekoisia lisäaineita. Tämä periaate on vielä nytkin ja tulevaisuudessa ehdottomana johtoajatuksena.”
– Reino Tyykiluoto 25-vuotisjuhlapuheessaan 30.08.2003
70-luvun opetus: Tee täysillä se mitä teet!
Putaan Pulla osti 1980-luvun alkupuoliskolla Kuivalan leipomon, mikä oli silloin Haukiputaan suurin leipomo. Leipomo kasvoi työntekijämäärässä. Pian sen jälkeen vuonna 1984 ostettiin myös elintarvikekauppa ja nimettiin se Putaan Puodiksi. Lähialueella uuteen T-ryhmään kuuluvaan Putaan Puotiin suhtauduttiin vihamielisesti. Päämarkkina-alueen kaupat alkoivat boikotoimaan Putaan Pullan tuotteita. Myynti tippui ja liikevaihto laski yli kolmasosan.
Ostoboikotin seurauksena Reino päätti, että kauppa pitää myydä ja Putaan Pulla keskittyy leipomotoimintaan. Ennen kaupan myymistä ostoboikotti alkoi kuitenkin löyhentymään kuluttajien painostuksesta. Ihmiset halusivat Putaan Pullan tuotteita kauppoihin. Putaan Puoti saatiin myytyä vuoden 1986 lopussa. Stressaava tilanne laukaisi Reinolle rytmihäiriöt, joiden kanssa hän eli loppuelämänsä.
1980-luvun alussa Putaan Pulla otti ensimmäisenä pohjoissuomalaisena leipomona tietokoneen käyttöön.
Vuonna 1986 leipomo kävi liian pieneksi. Uusi, kolme kertaa aiempaa suurempi, leipomokiinteistö valmistui 1987 nykyiselle paikalleen. Voimakkaasta kasvusta, uudenaikaisista tiloista ja laitteista huolimatta tuotteissa haluttiin säilyttää perinteinen käsityö, koska käsityön nähtiin vaikuttavan leipien hyviin ominaisuuksiin. Reino määritteli Putaan Pullan nykyaikaisen vanhanaikaiseksi leipomoksi. Sillä tiellä Putaan Pulla on edelleen pitäen kiinni leipomisen perinteistä ja sydämestä.
Liukuhihnatuotanto ei kiinnosta.
Reino Tyykiluoto v. 1987
Samana vuonna leipomoon tuli perinteinen ja massiivinen kiviarinauuni, jossa leipää paistettiin perinteisin menetelmin. Kiviarinauuni antoi Putaan Pullan limpuille makean ja rapean kuoren. Myöhemmin leipomoon tuli oma kiviarinauuni myös rieskoille. Rieskoille käytettävä kiviarinauuni löytyy tänäkin päivänä Putaan Pullan leipomosta.
Putaan Pullalla työskenteli kymmenkunta leipuria. Tuotteet leivottiin lähes kokonaan käsin.
80-luvun opetus: Keskity olennaiseen ja ytimeesi.
1990 oli Putaan Pullalle vaikea, mutta merkittävä vuosikymmen. Elettiin vaikeaa laman aikaa, jolloin lähes kaikki pohjoisen piskuiset leipäuunit kylmenivät. Putaan Pullan asiakkailla oli maksuvaikeuksia, mistä syntyi luottotappiota.
Konditoriayrittäjä tuli mukaan Putaan Pullan toimintaan hoitamaan makian puolen tarjontaa. Silloin yrittäjien välinen yhteistyö ei ollut tavanomaista, jonka johdosta verotarkastaja puuttui asiaan. Putaan Pullan ja konditoriayrittäjän veroasiat olivat kunnossa, mutta tarkastaja näki yhteistyön riskinä. Riskin vuoksi Putaan Pullalle määrättiin isot lisäverot muutenkin vaikeana aikana.
Samalla leipomoala automatisoitui ja kehittyi kovaa vauhtia, minkä myötä ylikapasiteetti johti kilpajuoksuun siitä, kuka myy eniten halvimmalla. Antti Tyykiluodon muistellessa kyseistä 90-luvun alkupuoliskoa suusta pääsi tyhjentävä lause: “Kusessa oltiin kurkkua myöten.”
Putaan Pulla lähti myymään leipää Kemin suurimpaan Eka-markettiin. Vierailulla kävi ilmi, että seinän takana oleva Eka-liikkeen leipomo oli menossa kiinni. Tästä Putaan Pulla sai idean myydä palvelun, jossa Putaan Pulla hoitaisi Eka-marketin paistopisteen ja leipäosaston kokonaan. Näin tehtiin: Putaan Pulla palkkasi pari henkilöä hoitamaan pisteet, ja leivät toimitettiin Putaan Pullan leipomolta. Putaan Pulla oli ensimmäisiä leipomoita Suomessa, joka tarjosi paistopistekonseptin kaupalle. Tämän seurauksena Putaan Pulla sai kaikki alueen Eka-liikkeen myymälät asiakkaikseen.
Vuonna 1994 Eka-yhtymä meni velkasaneeraukseen. Putaan Pullalla oli rahaa kiinni Eka-yhtymän omistamissa E-liikkeissä leipomomyymälän paistopisteen ja toimitusten osalta. Tapaus iski Putaan Pullan talouteen. Lama, luottotappiot, veromätkyt ja alan tappiollisen kilpailun myötä Putaan Pulla oli siinä tilanteessa, että ovien sulkeminen oli lähellä. Ulosottomies ramppasi ovella ja toi konkurssihakemuksen. Eka-yhtymän uutisen jälkeen Reino istui aamuyöllä poikiensa Jannen ja Antin kanssa alas ja kysyi: “Miten tehdään, käynnistetäänkö vielä koneet?”
He päättivät yhdessä, että ainakin leipomon varasto leivotaan tyhjäksi. Sen jälkeen katsottaisiin, mitä tehdään.
Eka-yhtymä teki strategisia muutoksia ja pyysi toimittajilta edelleen tavaraa, jotta tilanne saataisiin käännettyä. Lupauksena oli, että auttavia tavarantoimittajia muistettaisiin tulevaisuudessa, jos yhtymä pelastuisi. Putaan Pulla jatkoi toimittamista ja Ekasta tuli Tradeka. Päästyään vaikeasta tilanteesta Tradeka ilmoitti, etteivät myisi toimipaikoissaan enää Putaan Pullan tuotteita. Ei mennyt kuitenkaan kauaa, kun kuluttajat valittivat kaupoissa siitä, etteivät löytäneet Putaan Pullan tuotteita. Jälleen asiakkaiden painostuksesta Tradeka otti tavaraa Putaan Pullalta.
Vastoinkäymisistä huolimatta varastoa ei päästetty tyhjäksi. Vuonna 1994 Putaan Pulla teki usean ratkaisevan muutoksen liiketoimintasuunnitelmaansa. Sen myötä tehtiin kriittisen tärkeitä päätöksiä riskeistä huolimatta. Kuluttajatutkimuksen myötä Putaan Pulla teki tuotekehitystä ja ideoi uutta. Koko toiminnalle rakennettiin punainen lanka, joka on sen jälkeen ohjannut tulevia vuosia. Putaan Pulla siirtyi yleisleipomosta erikoisleipomoksi, joka keskittyy persoonallisten ruokaleipien valmistukseen.
Päätimme keskittyä pienten tuotesarjojen tekoon, koska isot leipomot eivät niin tee
Reino Tyykiluoto v. 1994
Merkittävän vuoden 1994 jälkeen Putaan Pulla päätti, että on aika nostaa leuka pystyyn ja lähteä kylille rakentamaan tulevaisuutta. Niinpä Putaan Pulla laittoi viimeiset rahat messupaitoihin ja lähti Helsinkiin messuille pelastamaan yritystä. Siitä voit lukea lisää täältä.
Päätös periksiantamattomuudesta johti siihen, että Putaan Pulla pääsi tekemään positiivista tulosta. Samaan aikaan Putaan Pulla sai oikaisupyynnön seurauksena veronpalautukset aiemmista lisäveroista korkojen kera. Niistä saatiin rahaa investointeihin. Vuosikymmenen lopulla Putaan Pulla pystyi tekemään ensimmäiset koneinvestointinsa ja uudisti pakkauksiaan oululaisen mainostoimiston kanssa.
Pakkauksia suunnitteleva mainostoimisto oli vuokralla kilpailijaleipomon omistamassa kiinteistössä. Yksi uuden pakkauksen saavista tuotteista oli Putaan Pullan hittituote, käsin leivotut kaurasämpylät, joita myytiin valtavia määriä. Pian kaurasämpylän pakkausuudistuksen jälkeen mainostoimisto ilmoitti, että joutuvat lähtemään toimitiloistaan, jos suunnittelevat vielä Putaan Pullalle pakkauksia. Kilpailija oli herännyt Putaan Pullan tuotteiden menekkiin.
Kaurasämpylöiden kysyntä oli niin suurta, että leipomo ei pystynyt vastaamaan siihen. Putaan Pulla osti uuden koneen vartavasten kaurasämpylöiden valmistuksen avuksi. Koneellinen työ vei kuitenkin sämpylöistä hyviä ominaisuuksia ja pilasi huipputuotteen. Putaan Pulla totesi jälleen, että perinteinen leipominen on loistavien tuotteiden ytimessä. Putaan Pullan tuotteita alettiin leipomaan tuotteiden ehdoilla, mikä pätee tänäkin päivänä.
Vuosikymmen päättyi toivon merkeissä. Vaikeat ajat näyttivät, että meissä on lannistumatonta tahdonvoimaa. Mutta ei sitä sisullakaan ihan yksin jaksa, vaan toisten apu on tarpeen.
90-luvun opetus: Niin kauan kun on varastoa, leipomolla on toivoa.
Edellisen vuosikymmenen loppu antoi pohjan 2000-luvun kehitykselle. Uudelleen rakennetun liiketoimintasuunnitelman punaista lankaa noudatettiin edelleen. Tuotekehityksen myötä tulleet uudet tuotteet antoivat Putaan Pullalle tärkeitä tulospiikkejä, joiden myötä toiminta kasvoi ja yhteistyöverkostoa pystyttiin alkaa rakentamaan laajemmin.
Heinäkuussa 2002 Putaan Pullan leipomokiinteistö lunastettiin omaksi. Saman vuoden lokakuussa tehtiin täydellinen peruskunnostus sekä laajennus tilan käytyä ahtaaksi.
Vuonna 2003 Putaan Pulla oli alueensa johtava paikallisleipomo. Noin 80 % Putaan Pullan asiakaskunnasta oli päivittäistavarakauppoja. Muita asiakkaita olivat grillit, baarit, asemat ja laitokset. Leivät täyttivät yli 80 % Putaan Pullan valikoimasta. Tuotevalikoimaan kuului myös kahvileivät, konditoriatuotteet ja suolaiset.
Vuosikymmenen puolessa välissä Putaan Pulla oli ensimmäinen leipomo Suomessa, joka pääsi S-ryhmän logistiikan matkaan Pohjois-Suomen jakeluun. Siitä ei mennyt kauaakaan, kun kuluttajat alkoivat kyselemään myös Lapin K-kaupoista Putaan Pullan tuotteita.
Putaan Pulla päätti vastata kysyntään ja teki kuljetusliikkeen kanssa sopimuksen tuotteiden kuljetuksesta Lapin K-kauppoihin. Kun kaikki valmistelut oli tehty, Putaan Pulla sai puhelinsoiton, jossa heille kerrottiin ettei kuljetusliike voi kuljettaa heidän tuotteitaan. Kilpailijaleipomot olivat ilmoittaneet, että Putaan Pullan oranssit laatikot eivät saa kulkea heidän tuotteidensa kanssa samassa kyydissä.
Putaan Pullan piti keksiä, miten ilmoittaa jakelun peruuntuminen asiakkailleen. Asiakkaille päätettiin kertoa asia niin kuin se oli. Kauppiaat halusivat ehdottomasti tuotteita myyntiin kysynnän vuoksi. Putaan Pullan täytyi keksiä toinen keino vastata kuluttajien kysyntään. Syntyi idea! Iltasanomat kuljetettiin jokaiseen kauppaan. Putaan Pulla soitti Iltasanomille ja kysyi, voisivatko he aloittaa ennenkuulumattoman yhteistyön, jossa Putaan Pullan tuotteet kulkisivat heidän lehtiensä kanssa kauppoihin. Yhteistyö alkoi, ja sillä päästiin liikkeelle vilkkaassa kevätsesongissa.
Kevätsesongin jälkeen Iltasanomat harvensivat jakeluaikatauluaan, joten Putaan Pullan oli aika löytää uusi jakelukumppani. Soitettiin puhelu Keskon logistiikkaan ja kerrottiin jälleen tilanne. Puhelun myötä Putaan Pullasta tuli ensimmäisiä leipomoita, jotka pääsivät mukaan Keskon leipälogistiikkaan.
Kilpailijat eivät käsitäkään, kuinka paljon he antavat meille virtaa! Joka kerta kun joku kilpailija yrittää tietoisesti vahingoittaa meitä, me saadaan uutta sisua mennä eteenpäin.
Antti Tyykiluoto
Vuonna 2005 Putaan Pullasta tuli virallisesti toisen sukupolven perheleipomo, kun Reinon pojat Antti ja Janne tulivat Putaan Pullan osakkaiksi. Samana vuonna leipomoon tehtiin toinen laajennus ja rakennettiin leipomoyhteistyöverkostoa.
Elokuussa 2007 Putaan Pullan leipomoon tehtiin kolmas laajennus. Samana vuonna Reino siirsi Putaan Pullan johdon pojilleen. ”Pullat on hyvin uunissa: nuori polvi on kasvanut yritykseen sisälle”, Reino totesi ohjaksiin siirtyvästä jälkikasvustaan. Joulukuussa 2007 Reino menehtyi äkillisesti. Menehtymisen myötä Reinon tytär Helmi lopetti opintonsa ja tuli veljiensä rinnalle Putaan Pullan osakkaaksi suunniteltua aikaisemmin vuonna 2008.
Putaan Pulla avasi ensimmäiset verkkosivunsa 5.5.2009. Sivujen perustamisen yhteydessä tehtiin ensimmäinen suurempi brändiuudistus Uunituore-sloganilla ja leipurihahmolla. Brändiä tuotiin näkyville mm. autojen teippauksilla.
Putaan Pullalla oli 30 työntekijää, joista 22 oli vakituisia.
00-luvun opetus: Pohjalta voi nousta sisulla ja sitkeydellä.
Putaan Pulla jatkoi erikoistumista herkullisiin ruokaleipiin ja päätti keskittyä täysin päivittäistavarakauppaan. Putaan Pulla myi grillisämpylöiden valmistuksen ja sen asiakkuudet sekä lopetti kuntasektorin ja laitoskaupan lähes kokonaan.
2010 Putaan Pulla alkoi toimittamaan tavaraa Kokkolaan ja pääsi alueen yhteiskuljetukseen mukaan muiden leipomoiden kanssa. Putaan Pullan tuotteet myivät hyvin. Putaan Pulla sai soiton, jossa kerrottiin, ettei heidän tavaransa mahdu enää yhteiskuljetukseen ja tavarantoimitus lopetetaan muutaman päivän päästä. Kilpailijat eivät halunneet Putaan Pullan tuotteita yhteiskuormaan. Vaikka Putaan Pullalta vedettiin matto jalkojen alta, uusi yhteistyökumppani löytyi nopeasti. Uudella kumppanilla oli tarjota myös aiempaa laajempi verkosto, minkä ansiosta Putaan Pulla kasvoi entisestään.
2010-luku oli Suomessa erilaisten terveysbuumien aikaa. Yksi suurimmista oli vuonna 2011 Suomeen rantautunut karppausbuumi, joka sai voimakkaan nosteen sosiaalisessa mediassa. Erilaiset huomiota herättävät terveysbuumit toivat osaltaan haasteita leipomoteollisuuteen. Putaan Pulla sai oppia ja opetuksen uudesta aikakaudesta, jossa sosiaalinen media vaikuttaa ihmisten mielikuviin.
Putaan Pulla oli tehnyt vuosien varrella merkittäviä koneinvestointeja, mutta koki, että markkinoinnin punainen lanka oli kadoksissa, ja siihen oli aika investoida voimakkaasti. Putaan Pulla päätti tehdä yleisilmeeseen totaalisen muutoksen. Vuonna 2016 tehtiin suuri Pohjoisen ominta -brändiuudistus, jossa tuotiin esiin leipomon arvoja. Putaan Pulla uudisti nettisivunsa, kaikki pakkauksensa, konsulenttien varusteet ja muita mainospintoja. Uudistus mahdollisti voimakkaan kasvukehityksen.
Vuosikymmenen puolen välin jälkeen perheleipomon 3. sukupolvi tuli aktiivisesti mukaan Putaan Pullan toimintaan. Mukaan tulivat Antin tytär Iita ja poika Ismo.
2018 Putaan Pulla täytti 40 vuotta. Sen kunniaksi leipomon pihalla järjestettiin pienet kyläjuhlat, jossa mm. tarjoiltiin n. 1000 ilmaista rieskahodaria. Juhlissa oli Martinniemen kylän yrittäjiä myymässä omia tuotteitaan ja Putaan Pullan myymälässä oli erilaisia tarjouksia.
Vuosikymmen oli voimakasta kasvun aikaa. Verstasmutkan n. 1200 m2 suuret toimitilat ostettiin varastoksi. Kasvun johdosta vuonna 2019 aloitettiin Putaan Pullan toimitilojen mittavin laajennus, jossa kaikki uusittiin ja tiloista tehtiin kaksi kertaa suuremmat. Toimitiloihin rakennettiin energiatehokas kiinteistötekniikka ja toiminnan kestävyyttä lisättiin. Leipomoa ja käyttövettä alettiin lämmittämään tuotannon hukkalämmöllä ja leipomon sähkö vaihdettiin 100 % uusiutuvaan energiaan.
10-luvun opetus: Pidä kiinni punaisesta langasta ja keskity omaan tekemiseen.
Vuosi 2020 yllätti koko maailman alueellisilla ja globaaleilla kriiseillä. Koronapandemia vaikutti kaikkialla. Kun Putaan Pullan merkittävä markkina-alue Lappi suljettiin parhaimpaan sesonkiaikaan keväällä 2020, se pudotti Putaan Pullan liikevaihtoa lähes 30 %. Vaikka loppuvuonna liikevaihto kurottiin lähes entiseen, Putaan Pulla ei kasvanut ensimmäistä kertaa vuosiin.
2020-luvun alussa Putaan Pullan 3. sukupolvi vahvistui, kun Jannen poika Jaakko tuli mukaan toimintaan ja aloitti leipuriopinnot.
Putaan Pulla laajensi myyntialuettaan Kainuuseen. Alueen K-kauppoihin kuljetettiin Putaan Pullan tuotteita yhteistyökumppanien voimin ja kauppa kävi hyvin. Pian Putaan Pulla sai kuitenkin soiton, jossa heille kerrottiin, ettei heidän tuotteensa mahdu enää kuormaan. Historia toisti itsensä jälleen kerran, sillä kilpailijat olivat ilmoittaneet, että Putaan Pullan tavarat eivät voi kulkea heidän tuotteidensa kanssa samassa autossa.
Putaan Pullan tuotteiden suosio Kainuun alueella kasvoi. Kauppa K-kaupoissa kävi hyvin ja kuluttajat kyselivät tuotteita myös omista S-ryhmään kuuluvista lähikaupoistaan. Vuoden 2022 alussa Putaan Pullan tuotteet tulivat myyntiin myös alueen S-kauppohin.
2022 Venäjä aloitti laittoman hyökkäyssodan Ukrainassa 24. päivä helmikuuta. Sota ja eurooppalaisten maiden energiariippuvuus Venäjästä johtivat Euroopan laajuiseen energiakriisiin.
Kriiseistä huolimatta Putaan Pulla on tarttunut erilaisiin kasvumahdollisuuksiin. Lappi on aina ollut Putaan Pullalle vilkas markkina-alue etenkin sesonkeina. Etelä-Suomen asukkaat ovat Lapin lomillaan tutustuneet perheleipomon tuotteisiin, mikä on johtanut siihen, että Putaan Pullan tuotteita, erityisesti Jykeröä, on kyselty myös Etelä-Suomessa. Sen seurauksena Putaan Pulla aloitti valtakunnan kuvion Keskon kanssa laajentaen myyntialuettaan koko Suomeen.
Kesällä 2022 Putaan Pullan leipomon yhteyteen avattiin uudet viihtyisät tilat myymälä-kahvilalle. Myöhemmin tehtiin päätös nimetä myymälä-kahvila Putaan Puodiksi vuosikymmeniä sen jälkeen, kun saman niminen kauppa päätettiin myydä pois.
Samana vuonna Putaan Pulla aloitti brändinsä kehittämisen. Tiedostamattaan Putaan Pulla on uudistanut brändiään suuremmin seitsemän vuoden sykleissä. Vuonna 2016 luotuun Pohjoisen ominta -brändiuudistukseen päätettiin lisätä väriä ja elämäniloa. Putaan Pullan kokemat vaikeudet ja pohjalla vietetyt hetket kirjoitettiin osaksi tarinaa, jossa kerrotaan avoimesti sekä hyvistä että vaikeista hetkistä, joista on selvitty sitkeydellä ja sisulla. Tarinaan yhdistettiin herkulliset ja persoonalliset leivät, jotka ovat erinomaisia pohjia ruoanlaitolle. Syntyi #pohojanoteeraus – leivän arvonnousun vallankumous – sekä Putaan Pullan oma “unikko” eli Limput-kuosi, jossa näkyvät Putaan Pullan tuotteiden pohjat.
Vuonna 2023 Putaan Pullalla työskentelee kasvava joukko leipomoalan ammattilaisia. Monelle nuorelle leipomo on ensimmäinen työpaikka, mikä osaltaan kunnioittaa sitä perintöä, jossa Putaan Pulla perustettiin juuri sen takia, että kyläläisille voitiin tarjota töitä. Putaan Pulla juhlistaa tällä vuosikymmenellä myös työntekijöitään, jotka ovat olleet Putaan Pullalla useita vuosikymmeniä: Annamaria, jolla palveluvuosia on takana jo yli 40, mutta joka ei kuulemma koskaan tule jäämään eläkkeelle, Eeroa, joka siirtyi eläkkeelle joulukuussa sekä Irmaa, joka jää eläkkeelle toukokuussa oltuaan Putaan Pullalla 40 vuotta.
2020-luvun opetus: Jää nähtäväksi!
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_gat | 1 minute | Google Universal Analytics sets this cookie to restrain request rate and thus limit data collection on high-traffic sites. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_fbp | 3 months | Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_gat_UA-* | 1 minute | Google Analytics sets this cookie for user behaviour tracking. |
_gid | 1 day | Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
anj | 3 months | AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners. |
uuid2 | 3 months | The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps differentiate between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment. |